Decydując się na wykonanie strony WWW często publikując zlecenie otrzymujecie z pewnością mnóstwo ofert od wykonawców czy to freelancerów czy firm. Jedne są bardziej rozbudowane w informacje inne mniej. Wybór często pada na najtańszą ofertę, ale czy tanio znaczy dobrze? Otóż sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana. Jak wybrać odpowiedniego wykonawcę, czym się sugerować tak żeby nie przepłacić i żeby potem nie dopłacać?
Zacznijmy dla większości od najważniejszego – kosztów. Ceny stron internetowych wahają się od 50 złotych do 25.000 złotych.
Tak duża rozbieżność podyktowana jest kilkoma czynnikami:
• funkcjonalnością tworzonej strony,
• profesjonalizmem wykonawcy,
Ale co tak naprawdę wpływa na koszt stworzenia witryny i jaka jest sprawiedliwa cena za wykonanie witryny? Szczegółowe opisy możliwości różnego typu stron www (CMSów, sklepów, blogów itp.) opiszę poniżej:
Ile powinna kosztować strona – wizytówka?
Jak wspomniałem wyżej strona www w głównej mierze zależy od tego jaka ma być jej funkcjonalność.
Podstawowa strona www, zwana zazwyczaj „wizytówką”, zawiera kilka podstron z informacjami o firmie, jej produktach lub usługach i sposobem kontaktu wraz z mapą dojazdu. Do nawet drobnego zmodyfikowania treści wizytówki potrzebna jest każdorazowo odpłatna pomoc programisty.
Wizytówka jest dokładnie tym, co sugeruje nazwa – miejscem na podstawowe informacje o firmie. Taka witryna nie nadaje się do marketingu i osiągnięcia sukcesu w Internecie.
Sprawiedliwa cena za wykonanie takiej strony to 500 zł- 1500zł, zależnie od umiejętności graficznych wykonawcy.
Osobiście nie proponuję obecnie „czystej” strony html/css. Za pomocą CMSa możliwości, takiej wizytówki wzrastają kilkukrotnie, ale o tym w na kolejnej stronie.
Ile powinien kosztować CMS?
Wizytówki tak jak pisałem wcześniej nie są teraz często stosowane z racji, że właściciele stron WWW potrzebują łatwej i nieraz częstej możliwości aktualizacji i dodawania podstron. Z pomocą przychodzi wspominany już system zarządzania stroną CMS (Content Management System) który posiada panel administracyjny do zarządzania stronami za pomocą edytorów przypominające np. Worda.
Cena wizytówki w CMSie powinna mieścić się w zakresie od 1500 zł do 3000 zł – zależnie od tego ile wizytówka będzie miała podstron.
Jeśli zlecasz stronę wysokiej klasy i chcesz wyposażyć ją w dodatki automatycznie wspomagające pozycjonowanie (osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google), zabezpieczające stronę, robiące automatyczne kopie zapasowe na wypadek awarii i inne specjalistyczne dodatki moduły, to taka usługa z pewnością będzie droższa. Wówczas należy liczyć się z wydatkiem od 2000zł do 8000zł.
Ile kosztuje sklep internetowy?
No dobrze mamy już stronę internetową, ale co jeśli chcemy poza tym mieć możliwość sprzedaży naszych produktów w sieci. Mamy dwie możliwości, albo rozbudowujemy naszą stronę WWW opartą na CMSie o sklep internetowy np. woocommerce(WordPress) lub VirtueMart(Joomla) lub tworzymy sklep od podstaw. Sklep internetowy to rozbudowany CMS który poza zwykłymi funkcjami posiada szereg opcji umozliwiający handel przedmiotami lub usługami w internecie. Może on być wyposażony w:
- automatyczne płatności kartą, przelewem
- zintegrowany system magazynowy np. subiekt
- automatyczną synchronizację np. z allegro
- integracje z firmami kurierskimi
- zaawansowanych kombinacji produktów
Sprawiedliwy cennik powinien wskazywać minimalny koszt wykonania sklepu internetowego na 2000zł (bez płatności kartą, indywidualnej szaty graficznej itp.), przy czym jeśli sklep ma być wyposażony w powyższe moduły, to cena może wzrosnąć nawet do 15.000zł. Zazwyczaj ostateczne wyceny zawierają się w przedziale od 4000zł do 8000zł.
W przypadku sklepu internetowego ważnym elementem i wymogiem jest też stworzenie regulaminu sklepu. Koszt napisania regulaminu to od 200 zł do 500 zł